Lazada Philippines
Empowered Your money Today!

Sejarah Islam Di China

Sejarah Islam di China bermula apabila empat sahabat nabi - Sa'ad ibn abi Waqqas (b. 594 - d 674 Masihi), Wahab Abu Kabcha, Jafar ibn Abi Talib dan Jahsyin (bapa mertua kepada Nabi Muhammad s.a.w) yang berdakwah pada 616/17 dan seterusnya di China selepas datang dari laluan Chittagong-Kamrup-Manipur selepas belayar dari Habsyah dalam 615/16. Sa'ad bin abi Waqqas kemudian, selepas penaklukan Parsi pada 636, pergi dengan Said ibn Zaid (b. 594 - d 673 Masihi), Qais ibn Saad (d. 682 Masihi) dan Hassan ibn Thabit ke China pada 637 dengan lengkap Al-Quran. Sa'ad ibn Abi Waqqas sekali lagi menuju ke China untuk kali ketiga dalam 650-51 selepas Khalifah Uthman meminta beliau untuk memimpin kedutaan China, yang maharaja Cina yang diterima dengan mesra. Hubungan Perdagangan China-Arab : Perdagangan wujud antara pra-Islam Saudi dan Pantai Selatan China, dan berkembang apabila peniaga maritim Arab memeluk agama Islam. Ia mencapai kemuncaknya di bawah Dinasti Mongol Yuan. Hubungan China panjang dan interaktif dengan puak berumput dan pelbagai empayar, melalui perdagangan, peperangan, penaklukan atau penguasaan membuka jalan untuk komuniti Islam yang besar yang berterusan di China. Pengaruh Islam datang dari orang-orang steppe yang diasimilasikan dalam budaya Cina. Islam berkhidmat sebagai pentadbir, jeneral, dan pemimpin-pemimpin lain yang telah dipindahkan ke China dari Parsi dan Asia Tengah untuk mentadbir empayar di bawah Mongol.
Umat ​​Islam di China telah berjaya untuk mengamalkan kepercayaan mereka di China, kadang-kadang terhadap kemungkinan besar, sejak abad ketujuh. Islam adalah satu agama yang masih diiktiraf secara rasmi di China. Mengikut  legenda tradisional China Islam, Islam pertama kali dibawa ke China oleh Saad ibn abi Waqqas, yang datang ke China untuk kali ketiga pada kedutaan yang dihantar oleh Uthman, Khalifah ketiga, pada 651, kurang daripada dua puluh tahun selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Kedutaan telah diketuai oleh Sa `d ibn Abi Waqqas, bapa saudara ibu nabi sendiri. Maharaja Gaozong, maharaja Tang yang menerima utusan itu kemudian mengarahkan pembinaan masjid Memorial di Canton, masjid yang pertama di negara ini, di dalam memori legenda nabi. Hui seolah-olah untuk mengelirukan lawatan 651 dengan permulaan Islam seawal 616/17 dengan lawatan awal sahabat. Sementara sejarah moden cenderung untuk berhujah bahawa tidak ada bukti untuk Waqqas sendiri pernah datang ke China, mereka mempercayai bahawa diplomat dan pedagang Islam tiba kepada Dinasti Tang dalam tempoh beberapa dekad dari awal Tengah Zaman (Hijrah). Dinasti Tang budaya kosmopolitan, dengan kenalan yang intensif dengan Asia Tengah dan komuniti besar (asalnya bukan Islam) Pusat dan Barat pedagang Asia yang bermastautin di bandar raya China, yang membantu pengenalan Islam.

Islam semasa Dinasti Tang :

Orang Arab pertama kali dicatatkan dalam rekod tulisan Cina, di bawah shi Ta nama dalam sejarah Dinasti Tang (618-907) (Ta shi atau Da shi adalah terjemahan Cina Tazi-nama orang-orang Parsi yang digunakan untuk orang-orang Arab) . Rekod bertarikh dari 713 bercakap dengan kedatangan duta shi Da. Utama yang pertama penempatan Islam di China terdiri daripada peniaga-peniaga Arab dan Parsi. Walaupun konflik antara Tang dan Abbasiyyah semasa Pertempuran  Talas  di 751, hubungan antara kedua-dua negeri bertambah baik selepas. Pada tahun 756, sebuah kontigen yang mungkin terdiri daripada Parsi dan Iraq telah dihantar ke Kansu untuk membantu maharaja Su-Tsung dalam perjuangan menentang pemberontakan An Lushan. Kurang daripada 50 tahun kemudian, persekutuan telah dimeterai antara Tang dan Abbasiyyah terhadap Tibet serangan di Asia Tengah. Satu misi dari itu Khalifah Harun al-Rashid (766-809) tiba di Chang'an. Mencatatkan bahawa pada tahun 758, penyelesaian Islam yang besar di Guangzhou meletus kekacauan dan rakyat melarikan diri.

Masyarakat telah membina sebuah masjid besar (Masjid Huaisheng), dimusnahkan oleh kebakaran pada 1314, dan dibina dalam 1349-1351; hanya runtuhan menara kekal dari building.During pertama Dinasti Tang, aliran Arab (Ta'shi ) dan pedagang Parsi (Po'si) tiba di China melalui jalan sutera dan laluan di luar negara melalui pelabuhan Quanzhou. Tidak semua pendatang beragama Islam, tetapi ramai orang-orang yang tinggal membentuk asas kepada penduduk Cina Islam dan kumpulan etnik Hui. Pendatang Parsi memperkenalkan polo, masakan mereka, alat muzik mereka, dan pengetahuan perubatan ke China.

Islam semasa Dinasti Song :

Ramai orang Islam pergi ke China untuk berdagang, dan umat Islam ini mula mempunyai kesan ekonomi yang besar dan pengaruh ke atas negara ini. Semasa Dinasti Song (960-1279), umat Islam di China menguasai perdagangan asing dan industri import / eksport ke selatan dan barat. Pada tahun 1070, maharaja Song, Shen-Tsung (Shenzong), dijemput 5.300 lelaki Muslim dari Bukhara, untuk menetap di China. Maharaja yang digunakan orang-orang ini dalam kempen menentang empayar Liao di timur laut. Kemudian pada orang-orang ini telah diselesaikan di antara modal Sung Kaifeng dan Yenching (moden Beijing). Objek ini adalah untuk mewujudkan zon penampan di antara China dan Liao. Pada tahun 1080, 10,000 lelaki Arab dan wanita berhijrah ke China di atas kuda dan menetap di semua wilayah utara dan timur laut. Materia medica Cina 52 (diterbitkan semula dalam 1968-1975) telah disemak semula di bawah Dinasti Song pada tahun 1056 dan 1107 termasuk bahan, khususnya 200 ubat-ubatan, yang diambil dari Canon of Medicine Ibn Sina.

Orang-orang Arab dari Bukhara berada di bawah kepimpinan Putera Amir Sayyid "Jadi-Fei-er" (nama Cina). Putera itu kemudiannya diberi gelaran kehormat. Beliau dikatakan sebagai "bapa" masyarakat Islam di China. Sebelum kepadanya Islam telah dinamakan oleh Tang dan Song Cina sebagai Dashi fa ("undang-undang orang Arab") (Tashi atau Dashi adalah terjemahan Cina Tazi-nama orang-orang Parsi yang digunakan untuk orang-orang Arab). Beliau dinamakan semula kepada Huihui Jiao ("Agama daripada Huihui").

Islam semasa dinasti Yuan :

Dinasti Yuan China, terus mengekalkan hubungan yang baik dengan puak nomadik lain Mongolia. Raja-raja Mongol Dinasti Yuan meninggikan status warga asing semua agama berbanding orang Cina Han, dan meletakkan ramai warga asing seperti Parsi dan Arab Muslim, Kristian Turki, Yahudi, Buddha Tibet Lamas, dan Buddha Turpan Uyghur dalam jawatan tinggi bukan Confucian ulama asli, menggunakan ramai orang Islam dalam pentadbiran China. Wilayah Yuan telah ditadbir di 12 daerah semasa pemerintahan Kublai Khan dengan gabenor dan timbalan gabenor setiap. Menurut kepada Iran ahli sejarah Rashidu'd-Din Fadlu'llah, 12 gabenor, 8 beragama Islam di daerah-daerah lain, umat Islam naib gabenor. Negeri menggalakkan penghijrahan Islam, sebagai imigresen Arab, Parsi dan Turki ke China dipercepatkan semasa tempoh Yuan. Pada abad ke-14, jumlah penduduk Islam adalah 4000000. Ia adalah pada masa ini bahawa Jamal ad-Din, seorang ahli astronomi Parsi, menyampaikan Kublai Khan dengan tujuh instrumen astronomi Parsi. Juga, arkitek Yeheidie'erding Islam (Amir al-Din) belajar dari senibina Han dan membantu kepada direka dan membina modal Dinasti Yuan, Dadu, atau dikenali sebagai Khanbaliq atau Khanbaligh. Dadu akan berlangsung sehingga 1368 apabila Zhu Yuanzhang, pengasas Dinasti Ming dan masa depan Hongwu Maharaja, membuat cita-cita empayar yang dikenali dengan menghantar tentera ke arah modal Yuan. Maharaja Yuan lalu melarikan diri ke utara untuk Shangdu dan Zhu mengisytiharkan pengasas Dinasti Ming selepas razing istana Yuan di Dadu ke tanah. Bandar ini telah ditukar nama Beiping oleh Ming pada tahun yang sama.

Dalam pertengahan abad ke-14, Pemberontakan Ispah yang diketuai oleh Cina Parsi umat Islam berlaku di Selatan Fujian. Selepas pemberontakan itu telah ditindas Han Cina tempatan di Quanzhou berpaling menentang Semu orang dan kesengsaraan yang besar yang dibawa ke atas penduduk Islam. Quanzhou sendiri tidak lagi menjadi pelabuhan antarabangsa yang terkemuka. Genghis Khan, dan Maharaja Yuan berikut melarang amalan Islam seperti sembelihan binatang Halal, memaksa kaedah Mongol  sembelihan  haiwan kepada umat Islam, dan lain-lain darjah menyekat terus. Umat ​​Islam terpaksa sembelih kambing biri-biri secara rahsia. Genghis Khan secara langsung yang dikenali sebagai Muslim dan Yahudi "hamba", dan menuntut bahawa mereka mengikuti kaedah Mongol makan berbanding dengan kaedah yang halal. Berkhatan juga dilarang. Orang-orang Yahudi turut terjejas, dan dilarang oleh Mongol makan Kosher. Menjelang akhir, rasuah dan penganiayaan menjadi begitu teruk bahawa Ketua Islam menyertai Han Cina di memberontak terhadap orang Mongol. Ming pengasas Zhu Yuanzhang mempunyai Ketua Islam seperti Lan Yu yang memberontak melawan Mongol dan mengalahkan mereka dalam pertempuran. Sesetengah masyarakat Islam mempunyai nama dalam bahasa Cina yang bermaksud "berek" dan juga bermaksud "terima kasih", ramai Hui Islam mendakwa ia adalah kerana mereka memainkan peranan penting dalam menumbangkan orang Mongol dan ia dinamakan dalam ucapan terima kasih oleh orang Cina Han untuk membantu mereka .

Islam semasa Dinasti Ming :

Islam terus berkembang di China semasa Dinasti Ming. Semasa pemerintahan Ming, modal, Nanjing, adalah sebuah pusat pengajian Islam. Dinasti Ming menyaksikan penurunan pesat di kalangan penduduk Islam di pelabuhan laut. Ini adalah disebabkan penutupan semua perdagangan pelabuhan dengan dunia luar. Walau bagaimanapun, ia juga menyaksikan pelantikan jeneral tentera Islam seperti Ying Mu yang berkempen di Yunnan dan Shandong pusat. Kedua-dua kawasan ini menjadi pusat utama pengajian Islam di China. Maharaja Zhu Yuanzhang merupakan pengasas Dinasti Ming. Banyak komander yang paling dipercayai umat Islam, termasuk Hu Dahai, Mu Ying, Yu Lan, Feng Sheng dan Ding Dexing. Dinasti Ming juga menimbulkan laksamana yang terkenal Zheng He. Umat ​​Islam dalam dinasti Ming Beijing telah diberi kebebasan yang relatif oleh orang Cina, tanpa sebarang sekatan yang diletakkan di atas amalan agama atau kebebasan ibadat mereka, dan menjadi rakyat biasa di Beijing. Berbeza dengan kebebasan yang diberikan kepada orang Islam, pengikut agama Buddha Tibet dan agama Katolik menderita daripada sekatan dan celaan di Beijing.

Integrasi : Imigresen memperlahankan drastik Walau bagaimanapun, dan umat Islam di China semakin terasing dari seluruh dunia Islam, secara beransur-ansur menjadi lebih sinicized, menerima pakai bahasa Cina dan pakaian Cina. Dalam tempoh ini, umat Islam juga mula menerima pakai nama keluarga Cina. Orang Islam yang lain, yang tidak dapat mencari nama keluarga Cina yang sama dengan mereka sendiri, telah menerima pakai abjad Cina yang paling serupa dengan mereka sendiri - Ma) untuk Muhammad, Mai bagi Mustafa, Mu untuk Masoud, Ha untuk Hasan, Hu Hussain dan untuk berkata dan sebagainya. Hui, Salar, Dongxiang umat Islam di China yang menggunakan nama keluarga Cina. Hasilnya umat Islam menjadi "zahirnya tidak dapat dibezakan" dari Cina. Selain untuk nama, adat Islam pakaian dan makanan juga menjalani sintesis mod culture. Cina Islam peraturan pakaian dan makanan dikekalkan dalam rangka kerja kebudayaan Cina. Dalam masa, imigran Muslim mula bercakap dialek tempatan dan membaca dalam bahasa Cina.

Islam semasa Dinasti Qing - Dinasti Qing (1644-1911) telah diperintah oleh Manchu :

Pada Dinasti Qing, umat Islam mempunyai banyak masjid di bandar-bandar besar, dengan yang penting terutamanya dalam Beijing, Xian, Hangzhou, Guangzhou, dan tempat-tempat lain (sebagai tambahan kepada mereka di kawasan barat Islam). Seni bina biasanya bekerja gaya tradisional Cina, dengan bahasa inskripsi Arab yang menjadi ketua ciri yang membezakan. Ramai orang Islam memegang jawatan kerajaan, termasuk jawatan penting, terutamanya dalam tentera. Seperti perjalanan menjadi lebih mudah, terdapat pertukaran ramai di antara China dan dunia luar. Sekitar masa ini, Cina Islam juga menjadi orang Islam pertama di New Zealand. Sufism tersebar di seluruh China Northwestern dalam dekad-dekad awal Dinasti Qing (pertengahan abad ke-17 melalui awal abad ke-18). Perintah yang paling penting Sufi (menhuan) yang termasuk :
  • Qadiriyya, yang telah ditubuhkan di China Qi Jingyi, juga dikenali sebagai Hilal al-Din (1656-1719), pelajar guru terkenal Asia Tengah Sufi, Khoja Afaq dan Kjoja Abd Alla. Beliau telah dikenali di kalangan Sufi Hui sebagai Daozu Qi (Grand Sarjana Qi). 
  • Kompleks kuil sekitar "kubur besar" (da gongbei) di Linxia kekal sebagai pusat Qadiriyya di China. 
  1. Khufiyya : suatu perintah Naqshbandi. 
  2. Jahriyya : lain menhuan 
  3. Naqshbandi, yang diasaskan oleh Ma Mingxin.
Dalam tempoh itu, umat Islam memberontak menentang Dinasti Qing, terutamanya dalam pemberontakan Dungan (1862-1877) dan pemberontakan Panthay 1856-1873) di Yunnan. Kerajaan Manchu mengarahkan pelaksanaan semua pemberontak, membunuh juta orang dalam Pemberontakan Panthay itu, beberapa juta dalam pemberontakan Dungan. Walau bagaimanapun, umat Islam di bahagian-bahagian lain China yang betul seperti di wilayah timur dan selatan yang tidak melakukan pemberontakan, tidak terjejas sama sekali oleh pemberontakan, dan tidak mengalami pembunuhan beramai-ramai, tidak mereka meminta kepada pemberontakan. Ia telah dilaporkan bahawa kampung-kampung Islam di Wilayah Henan, yang sebelah Shaanxi, sepenuhnya unnaffected dan hubungan antara Han dan Hui terus biasanya. Penduduk Islam Hui Beijing adalah dipengaruhi oleh pemberontak Islam semasa pemberontakan Dungan.

Elisabeth Alles menulis bahawa hubungan antara Hui Muslim dan orang-orang Han terus biasanya di kawasan Henan, tanpa sebarang kesan atau akibat daripada pemberontakan Islam ke kawasan-kawasan lain. Alles menulis "pemberontakan utama Islam di pertengahan abad ke-19 yang melibatkan Hui di Shaanxi, Gansu dan Yunnan, serta Uyghur di Xinjiang, seolah-olah tidak mempunyai apa-apa kesan langsung ke atas rantau ini dataran pusat. " Ramai orang Islam seperti Zhan'ao Ma, Ma Anliang, Fuxiang Dong, Ma Qianling, dan Ma Julung berpaling tadah ke sisi dinasti Qing, dan membantu umum Qing Zuo Zongtang menghapuskan pemberontak Islam. Jeneral Islam milik kepada mazhab Khafiya, dan mereka membantu yang Qing pemberontak Jahariyya pembunuhan beramai-ramai. Ketua Zuo bergerak Han sekitar Hezhou keluar dari kawasan tersebut dan memindahkan mereka sebagai ganjaran untuk umat Islam di sana membantu Qing membunuh pemberontak Islam yang lain.

Pada tahun 1895, satu lagi Pemberontakan Dungan (1895) meletus, dan loyalis Islam seperti Dong Fuxiang, Anliang Ma, Ma Guoliang, Ma Fulu, dan Ma Fuxiang, menindas dan membunuh umat Islam pemberontak yang diketuai oleh Ma Dahan, Ma Yonglin, dan Ma Wanfu. Seorang tentera Islam yang dipanggil Braves Kansu yang diketuai oleh Ketua Dong Fuxiang berjuang untuk dinasti Qing terhadap orang asing semasa Pemberontakan Boxer. Mereka termasuk Ketua terkenal seperti Ma Anliang, Ma Fulu, dan Fuxiang Ma. Di Yunnan perhatian bahawa tentera Qing hanya membunuh umat Islam yang telah memberontak, dan terkecuali orang-orang Islam yang tidak mengambil bahagian dalam kebangkitan.

Republik China - Islam di China (1911-kini) :

Dinasti Manchu jatuh pada tahun 1911, dan Republik China telah ditubuhkan oleh Sun Yat Sen, yang sebaik mengisytiharkan bahawa negara ini milik sama berkaitan dengan Han, Hui (Muslim), Meng (Mongol), dan Tsang (Tibet) orang. Ini membawa kepada beberapa peningkatan dalam hubungan antara orang-orang ini yang berbeza. Akhir dinasti Qing juga menandakan peningkatan dalam interaksi Sino-asing. Ini membawa kepada hubungan yang meningkat antara minoriti Islam di China dan negara-negara Islam Timur Tengah. Mubaligh, Claude Pickens :
  • mendapati 834 terkenal Hui yang telah membuat haji antara 1923 dan 1934. 
  • Pada tahun 1939, sekurang-kurangnya 33 Hui umat Islam telah belajar di Universiti Kaherah Al-Azhar.
  • Pada tahun 1912, China Muslim Persekutuan telah ditubuhkan di Nanjing modal. Badan-badan yang ditubuhkan di Beijing (1912), Shanghai (1925) dan Jinan (1934). 
  • Aktiviti akademik di dalam masyarakat Islam juga berkembang. Sebelum Perang China-Jepun 1937, wujud lebih daripada seratus berkala Islam yang diketahui. 
  • Tiga puluh jurnal telah diterbitkan antara tahun 1911 dan 1937. Walaupun Linxia kekal sebagai pusat bagi aktiviti keagamaan, banyak aktiviti kebudayaan Islam telah beralih ke Beijing.
Dalam dekad pertama abad ke-20, ia telah dianggarkan bahawa terdapat 20000000 umat Islam di China yang betul (iaitu, China tidak termasuk kawasan Mongolia dan Xinjiang). Daripada jumlah ini, hampir separuh bermastautin di Gansu, lebih satu pertiga di Shaanxi (sebagaimana yang ditakrifkan pada masa itu) dan selebihnya di Yunnan. Pada tahun 1911, wilayah Qinhai, Gansu dan Ningxia jatuh ke panglima perang Muslim keluarga yang dikenali sebagai kelompok Ma, termasuk Ma Bufang dan Ma Chung-ying.

Awal era komunis, Republik Rakyat China ditubuhkan pada tahun 1949. Melalui banyak tahun-tahun awal, terdapat pergolakan yang besar yang membawa kepada Revolusi Kebudayaan. Semasa Revolusi Kebudayaan, belia bandar digalakkan untuk berpindah ke luar bandar untuk "menjinakkan padang gurun" dan banyak memilih Xinjiang, secara tidak sengaja mengalihkan pengaruh Islam. Pada masa itu, kerajaan juga sentiasa dituduh umat Islam dan lain-lain kumpulan agama memegang "kepercayaan karut" dan menggalakkan "anti-sosialis trend". Masjid telah kerap dirosakkan, dimusnahkan atau ditutup dan salinan Al-Quran telah musnah bersama-sama dengan kuil-kuil, gereja, biara, dan tanah perkuburan oleh Tentera Merah. Sejak kemunculan Deng Xiaopeng pada tahun 1979, kerajaan China telah meliberalisasikan dasar-dasar ke arah Islam dan umat Islam. Undang-undang baru ini telah memberi kesemua minoriti kebebasan untuk menggunakan mereka sendiri secara lisan dan bertulis bahasa; membangunkan budaya dan pendidikan mereka sendiri; dan mengamalkan agama mereka. Umat ​​Islam yang lebih ramai orang Cina berbanding sebelum ini dibenarkan untuk pergi Haji.

Di bawah kepimpinan semasa China, Islam sedang menjalani pemulihan sederhana dan kini sudah terdapat banyak masjid di China. Terdapat peningkatan dalam ungkapan Islam dan persatuan Islam banyak di seluruh negara telah dianjurkan untuk menyelaraskan aktiviti antara kaum di kalangan umat Islam. Dalam kebanyakan China, umat Islam mempunyai kebebasan beragama yang agak besar, bagaimanapun, di kawasan seperti Xinjiang, di mana terdapat pergolakan di kalangan umat Islam Uighur, aktiviti terhad. China sedang berjuang perjuangan yang semakin berlarutan terhadap ahli minoriti Uighur, yang adalah orang-orang Turki dengan bahasa mereka sendiri dan budaya Islam yang berbeza. Pemisah uighar adalah niat-menubuhkan semula negeri Turkistan Timur, yang wujud selama beberapa tahun dalam matlamat yang berpotensi 1920s.Following keruntuhan Kesatuan Soviet, China takut pemisah majoriti Islam di Xinjiang. April, 1996 perjanjian antara Rusia, Kazakhstan, Tajikstan dan Kyrgyztan, bagaimanapun, memberi jaminan China mengelakkan konflik ketenteraan. Negara-negara Islam lain juga telah menegaskan bahawa mereka tidak mempunyai niat untuk menjadi yang terlibat dalam hal ehwal dalaman China.

China takut pengaruh pemikiran radikal Islam penapisan dari Asia Tengah, dan peranan orang buangan di negeri-negeri jiran dan di Turki, yang saham majoriti penduduk Xinjiang Uighur hubungan bahasa. Dengan reformasi ekonomi selepas tahun 1978, penjagaan kesihatan di China menjadi sebahagian besarnya swasta yuran untuk perkhidmatan kerana pengenalan pembaharuan kapitalis yang dimansuhkan penjagaan kesihatan sosialis bebas. Ini dikritik hebat oleh umat Islam di Barat Utara, yang sering tidak dapat mendapatkan sokongan perubatan dalam komuniti jauh mereka. Pada tahun 2007, yang mengikut zodiak China adalah Tahun babi, CCTV, Republik Rakyat stesen televisyen negeri China jangka mengarahkan agensi-agensi pengiklanan utama tidak untuk menggunakan imej babi, kartun atau slogan "untuk mengelakkan konflik dengan etnik minoriti" merujuk kepada China beragama Islam.

Lazada Philippines
Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
Malaysia Ministry Of Home Affair Royal Malaysian Police ( RMP / PDRM ) Volunteers of Malaysian People ( RELA ) Federal Territory Islamic Affairs Department ( JAWI ) Civil Defence Of Malaysia Malaysia Fire And Rescue Department